כבר לא מבקר

רציתי מאוד לכתוב פוסט בבלוג על הסיבות שבגללן הודעתי לאחרונה לעורכיי שאיני רוצה עוד לשמש כמבקר ספרים. יש המון סיבות, התחלתי למנות אותן לעצמי ולנסות לעשות בהן סדר. אבל בסופו של דבר זה מסתכם במסקנה אחת פשוטה: ביקורת ספרים זה תחום די כפוי טובה, והתעייפתי. הפידבק שאתה מקבל הוא כה זעום, עד שלעיתים אתה תוהה אם מישהו בכלל קורא את זה, ועשוי להגיע למסקנה שבעצם, לא כל כך. אחת לאיזה פרק זמן מגיע הד קלוש מסופר כזה או אחר, לעיתים נדירות ביותר מתקבלת באמת תגובה הולמת מקורא שהתרשם ממה שכתבת או מסופר שכתבת עליו, אבל לרוב זו דממה מוחלטת. יש פרס אחד למבקרי ספרות בארץ, הוא מחולק פעם בשנתיים, והסיכוי שתקבל הכרה לפועלך בדמותו קלוש (האנשים שזכו בו עד היום ראויים וטובים ומעולים ואני לא חושב שאני טוב מהם). אתה בעצם פועל בחלל ריק.

השכר על ביקורות ספרים לא טוב. אני לא מתחיל פה דיון על מצב העיתונות או מי אשם. אולי לא צריך לשלם על ביקורות ספרים. אולי זה מוסד שפס מן העולם ולא מצדיק את עצמו כלכלית. אולי. זה לא מעניין אותי כרגע. הדבר היחיד שאני אומר הוא שלפעמים היו ספרים שקיבלתי על הביקורת עליהם, בחישוב לשעה, פחות ממה שעושים עובדים בני 17 במק'דונלדס. אני לא עומד בזה. אולי הייתי  מסתדר עם השכר אם הייתי מרגיש שיש פידבק אחר. אבל לרוב אין, ואחרי עשר שנים זה מייאש.

כשחשבתי על פסק הזמן נטול מועד הסיום שאני רוצה ליטול מביקורת, ניסיתי להגדיר לעצמי איפה אני בעצם מהבחינה הזו, וזה מה ששכנע אותי: אני עושה את זה המון זמן, כותב לפעמים על ספר בשבוע. אבל מבחינה מקצועית אני נמצא פחות או יותר באותו מקום שבו הייתי כשהתחלתי. יכולות להיות לזה שתי סיבות: או שאני לא טוב בזה, ולכן לא התקדמתי, לא הצלחתי למנף את הכתיבה למשהו אחר, לא איגדתי סביבי קהל קוראים נאמן שלא יכול בלעדיי ומפגין את האהבה לטקסטים שלי ואת הצורך בהם. האופציה השניה היא שאין לאן למנף, שאין דרך להתקדם. זה נשמע מאוד בכייני אבל זה לא: לא משנה מה משתי האופציות היא האמת. בכל מקרה כדאי להסיק את המסקנות ולעבור הלאה.

להשאיר תגובה

